Harju Elekter-konsernin suomalainen tytäryhtiö Harju Elekter Oy ostaa osuuden pysäköinnin ja latauksen hallintajärjestelmien kehitysyritys IGL Technologies Oy:sta

Harju Elekterin tytäryhtiö Harju Elekter Oy allekirjoitti 29. kesäkuuta 2021 sopimuksen 5,5 prosentin omistusosuuden hankkimisesta teknologiayritys IGL-Technologies Oy:sta, joka kehittää järjestelmiä pysäköinnin, – sekä sähköautojen latauksen hallintaan (pysäköinti- ja latauksenhallintajärjestelmien kehitysyritys). Arvioitu kauppahinta on 250 000 euroa.

Investoinnilla teknologiayritykseen Harju Elekter näkee mahdollisuuden vahvistaa konsernin toimintaa sähköisen liikenteen alalla ja tarjota yhteistyössä IGL-Technologies Oy: n kanssa lähitulevaisuudessa täydellisiä sähköautojen latausjärjestelmäkokonaisuuksia Pohjoismaiden ja Baltian markkinoille yhä laajemmin.

Harju Elekter Groupin suomalainen tytäryhtiö Harju Elekter Oy on tehnyt yhteistyötä IGL-Technologiesin kanssa yli kymmenen vuoden ajan ja asentanut pelkästään Suomeen yli 20 000 sähköautojen latausasemaa. Lisäksi Viroon on perustettu kaksi latausaluetta; Ülemisteen ja Tallinnan tiedepuisto Tehnopoliin Mustamäellä. Pilottihankkeita on toteutettu myös Latviassa ja Liettuassa. Harju Elekter vastaa latausasemien suunnittelusta, valmistuksesta ja myynnistä toimitiloissaan Ulvilassa.

IGL-Technologies on Suomen johtava lataus- ja pysäköintihallintajärjestelmien kehitys- ja hallintayritys. Yhtiön tuotevalikoima sisältää ainutlaatuisia, Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja etähallittavan pysäköinnin, – ja latauksen yhdistäviä laitteistoja. eTolppa ja eParking-järjestelmillä on yli 125 000 käyttäjää.

Harju Elekter on kansainvälinen teollisuuskonserni yli 50 vuoden kokemuksella. Konsernin päätoimialana on sähkö- ja automaatioratkaisujen kehittäminen ja tuotanto. Yhä merkittävämpi osa Harju Elekterin teknisistä ratkaisuista on suunnattu uusiutuvan energian alalle, tarjoten kokonaisvaltaiset ratkaisut aurinkovoiman, sähköajoneuvojen latausasemien ja muiden vastaavien toimialojen saralla. Sen tehtaat Virossa, Suomessa, Ruotsissa ja Liettuassa työllistävät noin 800 asiantuntijaa, ja konsernin liikevaihto vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä oli 30,7 miljoonaa euroa. Harju Elekterin osakkeet noteerataan Nasdaq Tallinnan pörssissä.

Kauppa ei muodosta Nasdaq OMX Tallinn -pörssin säännöissä tarkoitettua määräosuuden hankintaa tai kauppaa lähipiirin kanssa. AS Harju Elekterin hallintoneuvoston ja johtokunnan jäsenillä ei ole muuta henkilökohtaista kiinnostusta kauppaan.

Lue englanninkielinen pörssitiedote tästä: https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b4f3df6f23a4da4078b10bc04e61e834d&lang=en

Tiit Atso
Hallituksen puheenjohtaja