Harju Elekter toimitti muuntamot Suomen suurimmalle sähköbussiliikennöitsijälle

Vuosi 2021 on ollut Nobina Oy:lle monin tavoin merkittävä. Pitkään pääkaupunkiseudun liikenteessä toiminut yhtiö laajensi toimintaansa uudelle markkina-alueelle aloittaessaan heinäkuun alussa liikennöinnin myös Turun seudulla. Elokuun puolivälissä Nobina saavutti seuraavan virstanpylvään, kun siitä tuli Suomen suurin sähköbussiliikennöitsijä. Tällä hetkellä yhtiöllä on pääkaupunkiseudulla ja Turun tienoilla liikenteessä yli 110 sähkökäyttöistä linja-autoa. Ensi vuonna sähköbussien määrä kasvaa monilla kymmenillä.

Nobinan ja Harju Elekterin yhteistyö puolestaan alkoi viime keväänä. Yhteistyön tuloksena Harju Elekter suunnitteli, valmisti ja toimitti Nobinalle viisi betonirunkoista muuntamoa. Paloluokkavaatimukseltaan EI120 olevista ja sisältä ohjattavista HEKA 1SB -betonimuuntamoista kaksi toimitettiin Turkuun, kaksi Vantaalle ja yksi Espooseen.

– Nobina lähestyi meitä helmikuussa ja virallisen tilauksen saimme toukokuussa. Kiirettä piti, mutta saimme muuntamot toimitettua niin, että sähköbussiliikenne pääsi alkamaan suunnitellusti, ensin Turussa, sitten Espoossa ja Vantaalla, kertoo Harju Elekter Oy:n myyntipäällikkö Kari Aarniomäki.

Tiukassa aikataulussa pysyttiin

Tekninen päällikkö Mika Valonen Nobina Oy:ltä tuli projektiin mukaan vasta sen loppusuoralla, kun muuntamot olivat jo pystyssä.

– Muuntamoiden suunnittelu ja toimitukset sujuivat tietääkseni varsin mallikkaasti. Matkan varrella ilmeni joitakin korona-ajalle kovin yleisiä komponenttien saatavuusongelmia, joihin Harju Elekter kuitenkin reagoi nopeasti. Aikataulu oli vaativa, mutta kriittinen aikaraja piti ja saimme bussit liikenteeseen tavoitteidemme mukaisesti, Mika Valonen kertoo.

Miksi Nobina päätti valita juuri Harju Elekterin muuntamoiden toimittajaksi?

– Tiesimme, että Harju Elekterin valmistamat muuntamot toimivat juuri tällaisissa haastavissa ympäristöissä. Tiukat paloturvallisuusvaatimukset täyttävät betonirakennukset pystytään sijoittamaan ahtaissa tiloissa lähelle muita komponentteja. Kustannustehokkuus ja nopeat toimitusajat olivat nekin tärkeitä kriteereitä, Valonen sanoo.

Latauksia monilla tavoilla

Ja tähän väliin pieni selvitys siitä, kuinka sähkö kulkeutuu muuntamoista latauskonttien kautta sähköbussien akkuihin:

– Yksi muuntamo voi olla teholtaan 1,6 megavolttiampeerista kahteen. Muuntamon 400 voltin PJ-keskus syöttää erillisiä latauskontteja. Kontit muuntavat vaihtovirran tasajännitteeksi ja syöttävät sen edelleen niin sanotulle latausterminaalille, josta löytyvät latauskaapelit. Sen jälkeen sähköbussien akut ladataan 550 – 600 voltin tasajännitteellä, Mika Valonen selvittää.

Kuinka tiuhaan Nobinan uusia sähköbusseja ladataan?

– Se riippuu aina autosta ja sen liikennesuoritteesta. Yhdellä latauksella voi ajaa 300 – 400 kilometriä. Autojen akkuja ei kuitenkaan koskaan pidä ajaa tyhjäksi, eli pyrimme maksimoimaan akkujen eliniän. Meillä jotkin autot ovat latauksessa vain silloin, kun ne seisovat yöaikana varikolla. Ne autot, joilla ajetaan enemmän, ladataan myös päivätauolla.

– Pääkaupunkiseudulla meillä on myös uusia nivelbusseja, joissa on lisäksi pantografi-latausmahdollisuus. Eli ”haitaribussien” katolla oleva virroitin voidaan nostaa linjan varrella sijaitseviin pantografi-latausasemiin. Näin nivelbusseja voi pikaladata ajoreitin varrella, Valonen kertoo.

Ensi kesänä 70 uutta sähköbussia

Kaiken kaikkiaan Nobinalla on tällä hetkellä (marraskuun alussa 2021) Suomen liikenteessä hieman yli 110 sähköbussia. Ne ovat kaikki kiinalaisen BYD:n valmistamia. Suomen suurimmalla sähköbussiliikennöitsijällä on nyt käytössään koko BYD-sähköbussien tuoteperhe: Turun seudulla sähkötelibusseja ja pääkaupunkiseudulla sähkönivelbusseja sekä sähkökäyttöisiä kaksiakselisia busseja.

– Seuraavat kuusi uutta sähköbussia lähtevät liikenteeseen vuodenvaihteen tienoilla. Ensi kesänä meillä käynnistyy jälleen uutta liikennettä ja silloin on tulossa noin 70 uutta sähköbussia. Ne tulevat HSL:n (Helsingin seudun liikenteen) alueelle. Tämä edellyttää taas uuden latausasemainfran rakentamista Espooseen ja Helsinkiin, Nobina Oy:n tekninen päällikkö Mika Valonen kertoo.

Nobina
Nobina-konserni (Nobina Ab) on Pohjoismaiden suurin joukkoliikenneyritys. Nobina kuljettaa joka vuosi 305 miljoonaa matkustajaa ja työllistää yli 11.000 ihmistä.
Suomessa Nobina (Nobina Oy) toimii pääkaupunkiseudulla ja viime heinäkuusta lähtien myös Turun seudulla. Suomessa yhtiöllä on noin 1 400 työntekijää ja 500 linja-autoa. Elokuussa 2021 Nobinasta tuli Suomen suurin sähköbussiliikennöitsijä.
www.nobina.fi

 

Lisätietoja:
Myyntipäällikkö
Kari Aarniomäki
044 5379 881
kari.aarniomaki(at)harjuelekter.com